Aydın Şahin
Paylaş
  • Linkedin
  • Pinterest
  • Whatsapp
  • Telegram
  • Reddit

SWOT ANALİZİNİN TANIMI

SWOT ANALİZİNİN TANIMI
A- A+ Paylaş
Reklam

Bireysel ya da sektörel başarı elde etmek isteyen pek çok kişi “SWOT Analizi Nedir?” sorusunu merak eder. SWOT, geniş çaplı ölçeklerle değerlendirmeler yapmanızı sağlayan bir analiz aracıdır. 
Çok yönlü argümanlarla hazırlanan SWOT tablosu, işletmelerin karşılaşabileceği tehdit ve fırsatları analiz eder. Üstelik şirketlerin iç ve dış yapısını incelerken hedef kitlesini de dikkate alır. Bu sayede stratejik öneme sahip verilerle hareket etmenizi sağlar.
SWOT Açılımı
SWOT (S-W-O-T) kelimesi, analizin sunduğu değerlendirme kriterlerinin baş harflerinden oluşur. SWOT değerlendirme basamakları şu şekilde detaylandırılabilir:
S: Strengths (Kuvvetli taraflarınız)
W: Weaknesses (Güçsüz yanlarınız)
O: Opportunities (Fırsatlarınız)
T: Threats (Tehditler)


SWOT Analizinin Tarihçesi
1960 yılında Fortune 500 şirketleri, Stanford Araştırma Enstitüsünden başarısızlığı başarıya dönüştürmek için bir çözüm bulmasını istedi. Bu görevi üstlenen bir grup insan, yoğun bir şekilde çalışmalara başladı. Başarısız planlama süreçlerinin nedenlerini ve çözümlerini bulmak pek çok proje geliştirildi. Böylece bilim insanları şirketlerin kaderini değiştirecek bir analiz sistemi tasarladı. 
Doğru planlama süreçleri için gereken her şeyi araştıran takım, 250 soruluk bir test hazırladı. Veri toplamaya yönelik hazırlanan bu test, tam 5.000 şirkete ve 11.000 üst düzey yöneticiye uygulandı. Tüm çalışmaların sonucunda ortaya çıkan çözüm yolu “SWOT analiz” sistemiydi. Bu sistem 1964‘te Uzun Vadeli Planlama seminerinde tanıtıldı. O günden beri pek çok kişi ve kurum tarafından uygulanmış ve başarısını kanıtlamıştır.


SWOT Analizi Ne Zaman Kullanılır?
SWOT analizi bir diğer adıyla SWOT matrisi, önemli stratejik kararlar alma ve plan yapma sürecinde kullanılır. Planlamada genel tabloyu küçük parçacıklar halinde incelemek oldukça önemlidir. SWOT analizi her parçayı içsel ve dışsal faktörler çerçevesinde ele alır ve değerlendirir. Bu nedenle kişisel veya kurumsal organizasyonlarda kullanabileceğiniz etkili araçlardan biridir. SWOT analizinin kullanılabileceği stratejik noktalar şu şekilde sıralanabilir:
* Bir projeyi planlamaya başlarken,
* Rekabet analizi yaparken,
* Kariyer geliştirme basamaklarını belirlerken,
* Güncel durum tespitleri yaparken,
* Kişisel gelişim planı hazırlarken,
* Yeni metot çalışmalarını kurgularken,
* Stratejik planlama ve problem çözme aşamasındayken.
SWOT Analizinin Bileşenleri


İçsel Faktörler
İç faktörler, bireyin ya da şirketin mevcut durumundan yola çıkarak yapılır. Bu aşamada güçlü ve zayıf yönler tüm gerçekçiliğiyle değerlendirilmelidir.


Strengths (Güçlü yönler)
Kişinin veya kurumun sektördeki yerini güçlü kılan unsurlar bu bölümde yer alır. Sahip olunan kaynaklar, başarılar ve avantajlar güçlü yönlerin belirlenmesini sağlar. Güçlü yönlerinizi belirlerken pazar analizi yapmanız önerilir. Bu sayede sektördeki payınıza göre daha tutarlı cevaplar verebilirsiniz.


Weaknesses (Zayıf yönler)
Zayıf yönler, SWOT analizinin doğru verilere ulaşması için oldukça önemlidir. Bu nedenle zayıf yönler belirlenirken tamamen objektif bir duruş sergilenmelidir. Tecrübesiz çalışanlar, teknolojik ve maddi yetersizlikler zayıf yönler arasında sayılabilir. Bu aşamada, büyüme olanaklarını, kişisel network ağınızı, mâli veya manevi desteklerinizi ön planda tutabilirsiniz.


Dışsal Faktörler
Dışsal faktörler bireylerin ya da kurumların kontrolü dışında yer alan ancak dolaylı olarak etki eden unsurlardır. Ekonomi, teknoloji ve demografik yapı, dışsal faktörler arasında yer alır. Bu faktörler çoğu zaman fırsat ve tehditleri beraberinde getirir. Fırsatları değerlendirmek ve tehditler için önceden çözüm bulabilmek, doğru bir stratejinin temel basamağıdır. Bu nedenle iç faktörlerin yanı sıra dış faktörleri de değerlendirmek oldukça önemlidir.


Opportunities (Fırsatlar)
Verdiğiniz hizmete ya da sattığınız ürüne talebin artması veya teknolojik altyapının güçlenmesi fırsatlar bölümünde yer alır. Devlet destekleri ya da burs imkanları da pek çok fırsatı beraberinde getirebilir. Bu nedenle fırsatları bilmek harekete geçmenizi sağlar. Bu aşamada rakiplerinizden farkınızı veya tecrübelerinizi göz önünde bulundurabilirsiniz.


Threats (Tehditler)
İleriye dönük tehditleri belirlemek, karşılaşabileceğiniz olumsuzluklara karşı önlem almanızı sağlar. Finansal güç kaynaklarınız ve tecrübeleriniz tehditleri azaltabilir ya da çoğaltabilir. Bu aşamada personellerin işten çıkma riskini veya mâli kriz durumlarını dikkate alabilirsiniz.


SWOT Analizinin Sınırlamaları
Çok etkili ve gerçek bir Swot analizi mi yapmak istiyorsunuz? Bunun için dikkat etmeniz gereken bazı sınırlamalar bulunur. Bu sınırlamaları göz önünde bulundurarak planlarınızda değişim veya gelişim sürecini başlatabilirsiniz.
Subjektiflik: Kurumsal ve bireysel analizler, kişilerin görüşleri doğrultusunda şekillenir. Bu nedenle analizin sonuçları, analizi yapan kişinin veya grubun görüşlerine bağlı olarak değişebilir.
Değişkenlik: Planınızı etkileyen dışsal faktörler, zamanla değişebilir ya da ortadan tamamen kalkabilir. Bu nedenle dışsal faktörlerin dikkate alınması ve analizin düzenli olarak güncellenmesi gerekir.
Genelleştirme Riski: SWOT analizinin kabul edilmiş geniş kategorileri bulunur. Tüm verileri bu kategoriler altında değerlendirmek, bazı detayları gözden kaçırmanıza neden olabilir. Bu nedenle analiz bileşenlerini küçük detayları da düşünerek yanıtlamanız önerilir.


İşletmeler için SWOT Analizi
İşletmeler çok birimli yapılardır. Bu nedenle analiz yaparken konu ve amaç önceden belirlenmelidir. Tüm süreçte şirket personelinin görüşleri alınmalı ve parçadan bütüne giden bir yol izlenmelidir. İşletmeler iç doğru hedeflerin belirlenmesi ve potansiyelin açığa çıkarılması oldukça önemlidir. Bu amaçla yapılan stratejik planlamalarda SWOT analizinden yardım alınabilir.


SWOT Analizinin İşletmeler için Önemi ve Faydaları
SWOT analizi, şirketlerin güçlü ve zayıf yönleri hakkında nesnel bir bakış açısı kazanmasını sağlar. Bu sayede işletmenin sektördeki konumunu anlamaya yardımcı olur. Marka konumlandırma yapabilmek, geniş çaplı bir çalışmayı beraberinde getirir.
Başarılı işletmeler, rakip analizi yaparak mevcut nüfuzunu korumak için doğru çözüm stratejileri arar. SWOT analizi bu noktada işletmelerin doğru adımlarla ilerlemesini sağlar. Güçlü yönlerini kullanmayı teşvik eder. Fırsatları değerlendirme ve tehditleri engelleme gereksinimini de hatırlatır.

Bir sonraki hafta ise İşletmeler için SWOT Analizi Nasıl Yapılır? Konumuzu sizler için kaleme alacağım.
Haftaya görüşmek üzere.

Yorum yazın

Yorum yazmalısınız
İsim yazmalısınız
Doğru bir email yazmalısınız
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmayacaktır.

Aydın Şahin yazıları

Çok okunanlar
Reklam
sanalbasin.com üyesidir